Синтоїзм Японії
Країна вранішнього сонця
Японія – країна богів та духів, які живуть в тісному контакті з людьми. Така ідея висвітлюється в багатьох джерелах, від давніх священних текстів, і до сучасних манґи та аніме. Але рідко коли можна знайти повноцінний опис створення світу тощо, зазвичай в перекладених джерелах він дуже різний, і чим більше читаєш, тим менше розумієш, кому вірити.
Японська міфологічна система базується на тезі про довільне одномоментне виникнення світу, внаслідок самоупорядкування матерії та богів-камі. Легка і чиста матерія відокремилася від важкої та мутної, утворивши небо і землю.
Як сказано в «Коджікі», перші боги з'явилися самі собою та не дали себе побачити, залишалися безстатевими, тому земля являла собою напіврідку багнюку, суміш двох стихій (Інь та Ян). У п'ятому поколінні, камі (теж довільно) роз'єдналися на чоловічі і жіночі божества, першими з яких стали бог Ідзанагі та богиня Ідзанамі. Вони отримали від богів-попередників священний спис і настанову перетворити землю на твердь. Вони почали перемішувати нероз'єднану багнюку списом, аж доки тверда земля не відокремилася від рідкої води. Так утворились Японські острови.
бог Ідзанагі та богиня Ідзанамі
Цікаво те, що не виділяється окремо створення людини. І навіть боги не утворюють землю з нічого, вони тільки надають їй більш тверду форму, і після цього поступово на землі розвивається життя, з'являється природа, земні камі, тварини та люди.
Хронологічно наступний міф пов'язаний з тим, що Ідзанамі та Ідзанагі сходять на землю та проводять шлюбний ритуал, але неправильно, і в результаті у них народжуються химерні ниці створіння, від яких вони відмовляються. Після цього вони звернулися за порадою до вищих богів, і ті пояснили, в чому причина невдачі. Справа в тому, що першою заговорила жінка, тим самим порушивши ритуал. Наступного разу вони провели ритуал правильно, в результаті чого «народили» багато островів та різних божеств. Останнім народився бог вогню, який обпалив Ідзанамі і вона померла, тобто перейшла в Країну Пітьми – Йомі но куні, світ мертвих.

Ідзанагі дуже сумував і вирішив спуститись за дружиною в Країну Пітьми. Ідзанамі вийшла йому назустріч, але повернутись на поверхню вже не могла, і запропонувала чоловіку запитати поради у Володаря світу мертвих, але попросила Ідзанагі не дивитись на те, що всередині підземного палацу. Та, звісно ж, він не зміг подолати цікавість і запалив зубчик свого гребеня, освічуючи все навколо, в тому числі тіло дружини, яке вже знаходилось у стані розкладу.

Найчастіше в переказах цього міфу упускається один момент. Говориться, що Ідзанагі пішов в Йомі но Куні, але злякався скверни і повернувся назад. Насправді ж скверну на нього наслала розгнівана дружина, адже він порушив її вимогу і тим самим образив її. Зазвичай японці уявляють собі Царство Мертвих не так, як європейці. Це не обов'язково темні печери і підземелля, адже у японців «темне» вживається радше у значенні «нечисте», а нечистим було все, що пов'язане зі смертю. Проте в Йомі но Куні могли зайти і безперешкодно вийти всі вищі камі, залишатись там мали лише ті, хто спробував їжу Країни Пітьми.Отже, розгнівана Ідзанамі наслала скверну та ціле пекельне військо на свого чоловіка, але той все ж таки втік, і закрив вхід в Йомі но куні.
Повернувшись на землю, Ідзанагі мав дуже добре очистити себе від скверни, і почав омиватися в гирлі річки Тачібана. В результаті цього очищення, народилась велика кількість богів, і останніми народились найбільш відомі за наступними переказами високі боги: Аматерасу, камі сонця (з лівого ока), Цукійомі, камі місяця (з правого ока) та Сусано-о, камі вітру (з носа).
Ідзанагі доручив Аматерасу керувати небесами, і вручив їй для цього намисто з дорогоцінних каменів (яшми). Цукійомі у розпорядження він віддав світ ночей, а Сусано-о рівнину моря. Проте останнього це не влаштувало, він розплакався і заявив, що хоче спуститись у світ Йомі но куні, до своєї матері, за що Ідзанагі дуже розгнівався та вигнав Сусано-о.
Далі ще слідує цілий ряд міфів про бунтівного Сусано-о, Аматерасу та інших камі, але цього разу не будемо зупинятись на них. Важливо, що з часом у Аматерасу народився внук, Нінігі, який був відправлений на землю, щоб підкорити людський світ божественному. За наступними міфами, насиченими описами життя Нінігі та його дружини, в одного з його синів (Хоорі) народився син, який з часом став першим тенно – імператором Японії, і отримав посмертно ім'я Джімму.
Процес виникнення світу в шінто нічим не пояснюється. Він просто є, і все. Головне не те, як він виник, а те, як в ньому жити. Цікаво також те, що боги не створювали людей, вони виникли самостійно разом з земними камі, на цьому процесі взагалі не наголошується. І камі навіть не підкорили їх миттєво, щойно захотіли. Щоб люди почали визнавати камі та стати їхніми "інструментами", божества мали надіслати туди не одного хороброго камі, які так і не повернулись, аж поки черга не прийшла до внука Аматерасу, Нінігі. А його внуку, майбутньому імператору Джімму, взагалі довелось іти в похід, щоб завоювати царство Ямато, з чого, власне, і починається історія Японії. За життя Джімму був відомий під іменами Тое-міке-но і Камуямато-іваребіко і тільки після смерті отримав ім'я Джімму-тенно («правитель Джімму»).


Вважається, що він зійшов на трон в 660 році до нашої ери. День 11 лютого, коли, згідно з міфами, Джімму вступив на престол, з 1873 року відзначається як свято Заснування Японської Імперії. Джімму вчинив завойовний похід на острів Кюсю. В дорозі його зачарував бог в образі ведмедя, і усе військо заснуло. Один з воїнів побачив уві сні, що Аматерасу посилає Джімму чарівний меч, а прокинувшись, воїн знайшов меч і віддав його проводиреві. Військо, ведене віщим вороном, продовжило похід. Отримавши перемогу і прийшовши в Ямато, Джімму звів чудовий палац і одружився на місцевій принцесі.

Японська міфологія містить у собі багато цікавих речей, які допомагають краще зрозуміти японську культуру. Говорити про них не прийнято, але якщо як слід вдивитися, то можна цілком поринути в дивовижний старовинний світ.
Діана Горбань
жрн-42с
Made on
Tilda